Sunday, October 17, 2010

18-55 IS

Lens utama aku tamron 28-75mm f2.8 baru jer berkecai  sebab jatuh..bukan salah aku tapi salah org lain..aku malas nak menghanjeng dalam blog neh...tgh cuba menyabarkan diri tapi x boleh2 lagi....ganti rugi pasti dituntut..apa nak jadi pun jadi la....so tinggal lens 85mm 1.8 aku saja ...nak all rounder mmg sakit sebab 85mm kalau darab 1.6 ( 50D = 1.6 crop factor ) dah jadi 136mm which is dah masuk kategori medium tele...x seswei langsung untuk all rounder...ingat nak capai tammy 17-50 f2.8 jer..tp mengenangkn aku nak kawin lagi 2 bulan, banyak lagi duit nk pakai untuk tujuan suci murni tu so aku beli ef 18-55 IS kit lens jer hehehe...beli kat Hike..tu pun 2nd hand. murah beb..lepas beberapa hari pakai..aku agak terkesima dan terpegun dgn sharpness lens murah neh...betul2 kagum..tokina 12-24 aku pun tak dapat sharp cani ( maybe aku dapat lemon copy punya tokina daaa ) ...kalau lens 17-85 IS USM kena stop down to f8 utk dapat sharpness yg ideal..lens neh at 30mm f5.6 dah dapat sharpness yg ideal dah...not bad lah canon dgn new 18-55 IS mereka...so most of the time, aku selalu shoot at 18mm f4.5 ...heheh sharp enough for me...sample pic






ketiga2 gambar ni aku shoot at 18mm- f5- ISO 1600- dan 1/30 shutter speed..yes IS functioning well.






2 gambar ni pulak ambik kat office..18mm -f4- ISO 1000- 1/80 shutter speed....

Pendapat aku bagi lens yg murah neh, mmg not bad...beli la satu buat back up korang punya 17-55 f2.8 IS...heheheh so for now , aku mmg pakai lens ni jela untuk all rounder...built quality mmg hampeh la..plastic jer semua...tapi sharpness mmg usable and not bad..value for money I can say....aku boleh lupakan tamron 17-50 f2.8 untuk sebentar skang and focus utk beli ef 28 1.8 untuk jadi peneman setia 85 1.8 aku...hehehe dah tanya Jackson ( tauke camera shop  kat Penang road aka Elite ) brand new RM 1700....masa untuk menabung hehehehe

2 comments:

  1. salam mie,

    wah dah ada blog.tahniah2.selamat menabung :-)

    ReplyDelete
  2. hehehehe thanks sis.....sronok2 photoblog...sis dah taraf otai dlm blogging neh kan sis ...

    ReplyDelete